WP Ważny temat

W trzy godziny do Gdańska za 30 złotych. Pociąg bije rekordy popularności

Podróż z Warszawy do Gdańska w 3 godziny za niecałe 30 zł dla studentów, a 60 zł dla pozostałych? Nie trzeba polować na super promocje. Koleje Mazowieckie co roku w wakacje uruchamiają specjalny pociąg "Słoneczny". Jest to jedyny pociąg piętrowy, którym dojedziemy nad morze.

Artykuł jest częścią cyklu Wirtualnej Polski "Jedziemy w Polskę". Wszystkie reportaże publikowane w ramach akcji są dostępne na jedziemywpolske.wp.pl.

Pociąg Kolei Mazowieckich w 2024 roku na torach pojawił się 22 czerwca. Ostatni kurs zaplanowano na 1 września.

Komfortowe, klimatyzowane i dostosowane do osób niepełnosprawnych oraz rodzin z dziećmi składy, kursują pomiędzy Warszawą a Ustką. Zabierają pasażerów m.in. ze stolicy, Ciechanowa, Działdowa, czy Iławy do Trójmiasta, Wejherowa, Lęborka i Słupska. Podróż pomiędzy Warszawą Centralną a Gdańskiem trwa 3 godziny 5 minut. Pokonanie całej trasy z Warszawy Zachodniej do Ustki trwa natomiast 5 godzin i 42 minuty

Szalone plany "odbudowy" zamku na Wawelu. Niewiarygodne, co chciano zrobić

"Słoneczny" swoją trasę zaczyna na remontowanej jeszcze stacji Warszawa Zachodnia, skąd odjeżdża o godzinie 6.40. Dwupiętrowy skład na peronie pojawia się kilka minut wcześniej i zazwyczaj czekają już na niego rzesze pasażerów.

- Wybrałyśmy "Słoneczny", bo okazał się najtańszy i jedzie szybciej niż pociągi w porównywalnej cenie. Nie chciałyśmy płacić po 140, czy 180 zł na osobę za bilety, bo jedziemy na "babski wypad". Wysiadamy w Gdyni, skąd przesiądziemy się do Władysławowa - mówi Wiktoria, która czekała na peronie 5 wraz z koleżankami.

- Jedziemy na babski wyjazd - mówi Wiktoria z koleżankami.

- Jedziemy na "babski wypad" - mówi Wiktoria z koleżankami

Źródło: Wirtualna Polska

Ale nie tylko młodzi ludzie wybierają "Słoneczny". Oczekując na jego przyjazd, spotykamy małżeństwo z Siedlec. - Zazwyczaj jeździmy pociągiem premium, ale tym razem w kasie zaproponowano nam ten. Czas przejazdu jest niewiele dłuższy, dlatego chcieliśmy sprawdzić i kupiliśmy bilety - przyznają Grażyna i Jan z Siedlec.

- \

- "Słonecznym" będziemy jechać pierwszy raz - przyznaje małżeństwo z Siedlec

Źródło: Wirtualna Polska

Jedyny piętrowy pociąg nad morze

Największą atrakcją "Słonecznego" jest możliwość podróżowania na piętrze. To jedyny piętrowy pociąg w Polsce, którym można z Warszawy dojechać nad morze. Bilet kupuje się bez rezerwacji miejsc, dlatego, kiedy skład podjechał na pierwszą stację, pasażerowie próbowali jak najszybciej wejść do pociągu, by zająć miejsca na górze.

- Generalnie jeździmy różnymi pociągami, ale tym pierwszy raz. Chciałam go wypróbować ze względu na córkę, to dla niej atrakcja jechać wyżej i podziwiać fajne widoki po drodze. Od kilku dni cieszyła się na tę podróż - przyznaje Justyna, podróżująca z córeczką Różą.

Jednym z niewielu minusów "Słonecznego" jest mało miejsca na duże walizki. Rodziny z dziećmi i grupy znajomych docenią jednak na pewno układ siedzeń, czyli możliwość siedzenia czterech osób naprzeciwko siebie. - Jedziemy na przygodę życia z dziećmi w Gdańsku. Przez przypadek trafiłam i z uwagi na siedzenia zaczyna mi się podobać ten pociąg - mówi z kolei Ewelina, podróżująca z dwójką dzieci.

Pociąg Kolei Mazowieckich to też idealny wybór dla osób podróżujących z rowerami. Na początku składu brak opłaty za przewożenie jednośladu zachwalają Grzegorz i Rafał.

Rower można przewieźć za darmo

Źródło: Wirtualna Polska

- Od początku, kiedy uruchomiono "Słoneczny", jeżdżę nim co roku do Gdyni lub Ustki. Teraz wybieram się do wnuczka do Karwi. Cieszy mnie, że mogę ze sobą zabrać rower, moim zdaniem powinno być więcej kursów w ciągu dnia - ocenia Grzegorz.

- W innych pociągach trudno czasami kupić bilet na rower, a tu nie ma ograniczeń. Czasami jedzie tyle rowerów, że ciężko przejść, ale jakoś daję radę. Pani w kasie śmiała się, że będzie mi ciężko wrócić, bo na niedzielę sprzedano bardzo dużo biletów. Ja akurat wtedy będę dosiadał się w Malborku, ale jestem pozytywnie nastawiony i liczę, że znajdę dla siebie miejsce - przyznaje z kolei Rafał.

"Słonecznym" można również wrócić znad morza do Warszawy. Pociąg odjeżdża z Ustki o godzinie 14.03, a z Gdańska o 16.26. Do Warszawy Zachodniej dociera o godzinie 19.42.

Załoga "Słonecznego" dba o pasażerów

Pasażerowie zawsze mogą liczyć na załogę konduktorską, która dba o to, aby podróżowanie pociągiem było komfortowe i przyjemne.

- "Słoneczny" to taka nasza wizytówka. Często nim jeżdżę i nie zdarzyło się, żeby doszło do jakichś nieprzyjemnych sytuacji. Staramy się pomagać podróżnym i zawsze służymy pomocą pasażerom. Wagony są bardzo wygodne, ludzie zadowoleni, bo jadą na wakacje - wymienia Ryszard Komorowski, kierownik pociągu.

- Zapraszamy do podróży - zachęca konduktor \

- Zapraszamy do podróży - zachęca konduktor "Słonecznego"

Źródło: Wirtualna Polska

- Najwięcej osób zawsze siedzi na piętrze i te miejsca najszybciej znikają. Są też pasażerowie, którzy specjalnie wybierają miejsca na dole, bo mają bliżej np. do toalety. Zapraszam wszystkich do wspólnej podróży z nami - zachęca Komorowski.

Jak przekazały nam Koleje Mazowieckie, pociąg słoneczny kursuje od 2005 roku. Przez niemal 20 lat w podróż tym pociągiem wybrało się już 1,5 miliona osób.

- Niewątpliwie za sukcesem "Słonecznego" stoi atrakcyjna cena biletu, czas przejazdu i warunki podróży, jak również miła obsługa. Pociąg ten zestawiony jest z klimatyzowanych wagonów piętrowych, ponadto można nim nieodpłatnie przewieźć rower, a także psa lub kota - wymieniła Donata Nowakowska, dyrektor biura prasowego Kolei Mazowieckich.

Na ten moment Koleje Mazowieckie nie planują uruchomienia innych długodystansowych połączeń, jednak nie jest to wykluczone w przyszłości.

Mateusz Dolak, dziennikarz Wirtualnej Polski

Czytaj też:

Malownicze miejsce tuż obok Warszawy. Parkingi są pełne turystów